Na ostrzu książki

Czytam i opisuję, co dusza dyktuje

Facebook Instagram YouTube Lubimy Czytać Pinterest

Awantura w salonie gier – Brandon Mull

13 lutego 2022

W założeniu tamta powieść miała być zamkniętą całością – napisał w podziękowaniach autor tej powieści dla młodszej młodzieży.

   Tamta, czyli pierwsza część cyklu Wojna cukierkowa. Jednak mnóstwo dzieci (i dorosłych) po lekturze Wojny cukierkowej interesowało się dalszym ciągiem. Autor uległ presji czytelników i, jak sam napisał, trybiki w mojej głowie poszły w ruch i wpadłem na pomysł, który mi się spodobał.

   Mnie spodobał się jeszcze bardziej!

   Oj poniosła wyobraźnia autora! I to bardzo! Nadał przygodzie w drugiej części rozmach totalny, a na barki Nate’a i jego przyjaciół Summer, Trevora i Gołębia nałożył ciężar nad ciężary – uratować świat przed zagładą!

    Jednak po kolei.

   Po przejściach w pierwszej części, które w porównaniu z nowymi wyglądały na niewinną zabawę, czwórka przyjaciół nadal tworzyła klub Błękitne Sokoły i nadal eksperymentowała z magicznymi słodyczami wyposażającymi ich w nadludzkie umiejętności i możliwości. Tym razem dostarczał im je czarodziej Sebastian Stott, który przejął fach po Belindzie White zamienionej w dziewczynkę o imieniu Lindy. Otoczył ją również opieką jako jej ojciec. Czwórka przyjaciół bardzo ją polubiła pod nową postacią i przyjęła do swojego grona, utrzymując w tajemnicy jej niechlubną przeszłość i prawdziwą tożsamość. Pewnie wszyscy żyliby długo i szczęśliwie, gdyby nie niepokojąca informacja.

   Zaginął agent John Dart.

   A wraz z nim dobry czarodziej Mozag. Obaj kiedyś uratowali dzieciaki z opresji, stając się ich przyjaciółmi, a przecież przyjaciołom pomaga się w potrzebie. Droga do zaginionych prowadziła do tajemniczego salonu Kraina Gier, którego właścicielem okazał się brat Belindy – Jonas White. Równie groźny, bezwzględny i niebezpieczny jak kiedyś jego siostra. To, co wydarzyło się po zapadnięciu decyzji o poszukiwaniach obu zaginionych mężczyzn wspólnie podjętej przez grupę przyjaciół, okazało się szalonym rollercoasterem przygód bez trzymanki. Wsiedli do niego pomimo ostrzeżenia, że poszukiwania będą trudne, przerażające, oszałamiające, a może nawet zabójcze.

   Wsiadłam i ja, ledwo łapiąc oddech w szybkim podążaniu tropem bohaterów!

   Akcja przypominała grę. Każdy jej etap musiał zakończyć się zdobyciem wyznaczonego trofeum, które gwarantowało dalszy udział w poszukiwaniach. Wzrastał przy tym stopień trudności oraz niebezpieczeństwa, ale przybliżał się cel, a właściwie cele uczestników wyścigu. Dla czwórki przyjaciół, do których dołączyła Lindy, było odnalezienie i uwolnienie agenta Darta wraz z Mozagiem, a dla czarodzieja Jonasa White’a zdobycie artefaktu całkowitej władzy nad światem. Gra toczyła się na dwóch płaszczyznach – w przestrzeni z wykorzystaniem magii i nadludzkich mocy czerpanych ze zdobytych fantów oraz magicznych słodyczy, a także w umysłach. Liczyła się zarówno sprawność fizyczna, jak i umysłowa. W tym również emocjonalna! Dzieciaki uczyły się podejmować trudne decyzje w sytuacjach podejrzanie etycznych i moralnych, które miały wpływ na ich postawy i losy innych ludzi. Autor nie omieszkał również poddać próbie siłę ich przyjaźni, którą nadwątlił wprowadzeniem silnie destrukcyjnej rywalizacji.

   Roszada decyzji do podjęcia przez małych bohaterów była piekielnie trudna!

   To gęsta opowieść wypełniona po brzegi emocjonującymi przygodami i nagłymi zwrotami akcji o nieprzewidywalnych kierunkach rozwoju. Również przekazami do przemyślenia, które autor tradycyjnie uwypuklił w pytaniach umieszczonych na końcu książki. Spośród nich najważniejszymi w tej części, według mnie, były dwa. Pierwsze to – czy Belinda stała się zła ze względu na swoją naturę, czy z powodu wychowania, zdejmując ciężar poczucia winy za błędy popełnione w przeszłości, które nasuwały się w wyniku dyskusji – natura kontra kultura. Drugie było zawarte w słowach czarodzieja Mozaga – Jesteśmy tym, kim postanowimy być. Tego uczy przede wszystkim ta część cyklu – bohaterstwa, odwagi i ciężkiej pracy w pokonywaniu przeszkód czyniących nas bohaterami dnia codziennego i twórcami kształtującymi własny los. Oczywiście na bazie przyjaźni.

   I jeszcze jedno!

   Dowiedziałam się, że w Polsce działa czarodziej Yusiv!

   Zdania pisane kursywą są cytatami pochodzącymi z książki.

Awantura w salonie gier – Brandon Mull, przełożył Rafał Lisowski, Wydawnictwo Wilga, 2022, 464 strony, wydanie 2, cykl Wojna Cukierkowa, tom 2, literatura amerykańska.

Amerykański zwiastun książki.

Autorka: Maria Akida

Kategorie: Dla młodzieży

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *